2019

Een IC-opname vraagt om goede nazorg voor patiënt én familie

13 augustus 2019

Patiënten die langer dan drie dagen op de intensive care (IC) van het HagaZiekenhuis hebben gelegen, krijgen een nazorgtraject aangeboden. Bianca, gespecialiseerd IC-verpleegkundige, heeft hiertoe vandaag een afspraak met voormalig IC-patiënt de heer Krabbendam en zijn vrouw.

IC-verpleegkundige Bianca geeft uitleg over de kamer en de apparatuur waar de heer Krabbendam ‘aan vast lag’ tijdens zijn opname

Meneer Krabbendam kreeg anderhalve dag na zijn hartoperatie een hartstilstand en belandde op de IC. Een heftige en zware periode volgde, niet alleen voor hem, maar ook voor zijn vrouw.

Grote impact

"Een opname op de IC is vaak acuut, maar kan ook gepland zijn na een grote operatie", legt Bianca uit. "In beide gevallen kan het een grote impact hebben op de patiënt. Er kan sprake zijn van fysieke achteruitgang door spierzwakte, maar ook van pijn, concentratieproblemen, emotionele overprikkeling en symptomen van posttraumatische stress. Een bundeling van deze symptomen wordt het Post-Intensive Care syndroom (PICS) genoemd. Om dit syndroom te herkennen of voorkomen, benadert onze werkgroep Nazorg patiënten die langer dan drie dagen op onze afdeling hebben gelegen. Wij vragen of er behoefte is aan een gesprek met ons om door te nemen wat er tijdens en na de opname is gebeurd en of er mogelijk nog vragen zijn. Ook de naasten worden niet vergeten. Een opname van een dierbare kan voor hen net zo'n traumatische ervaring zijn met emotionele gevolgen zoals een depressie of angststoornis."

Icconnect.nl

Bianca vertelt het echtpaar duidelijk en rustig wat er tijdens de opname is gebeurd. Tussendoor informeert ze regelmatig of alle informatie duidelijk is. Ze neemt er alle tijd voor. Vervolgens laat Bianca een kort filmpje van de website www.icconnect.nl zien. Daarin wordt uitgelegd wat PICS is. De heer Krabbendam herkent er veel in. Zoals concentratieproblemen en spierzwakte.
Voordat Bianca de heer en mevrouw Krabbendam op de afdeling rondleidt, wordt hen gevraagd een digitale vragenlijst van de Feedbackradar in te vullen. Dat duurt ongeveer een kwartiertje. Op de IC-afdeling laat Bianca een patiëntenkamer zien. Ze legt uit waar alle apparatuur voor is en de heer Krabbendam vertelt over de herinneringen die de kamer bij hem oproept.

Engeltje

Dat de situatie tijdens zijn opname acuut en kritiek was, begint meneer Krabbendam steeds beter te beseffen: "Ik heb een engeltje op mijn schouder gehad en ben door het oog van de naald gekropen. Vooral voor mijn vrouw was het niet makkelijk om mij zo te zien. Zij heeft veel naast mijn bed gezeten. Zelf weet ik dat niet meer, ik ben dagen in slaap gehouden. Het spannendste moment voor haar was toen de slaapmedicatie werd gestopt en hoe ik daaruit wakker zou worden."
Ondanks de moeilijke periode heeft de heer Krabbendam vooral goede herinneringen aan het ziekenhuis. "De verpleegkundigen zijn kanjers. Ze waren allemaal zo lief. Ik werd echt als mens gezien en niet alleen als patiënt." Zijn vrouw beaamt dat maar al te graag. "Het zijn allemaal schatten. Als we nu in het ziekenhuis komen en hij herkent een verpleegkundige die hem ook herkent dan volgt er al snel een praatje. Dat vindt hij helemaal geweldig. Het doet hem zo goed." Het echtpaar kan gelukkig goed praten over wat er allemaal gebeurd is. "Dat hebben we altijd goed kunnen doen. Het helpt bij het verwerken. Zo steunen we elkaar."

Lange weg

Langzaam krabbelt de heer Krabbendam weer op. "Het is best een lange weg, maar het gaat steeds een beetje beter." Hij kreeg de mogelijkheid om met de psycholoog over zijn ervaringen te praten. "Toen kwam alles er even uit en heb ik voor het eerst gehuild. Tegelijkertijd luchtte dat enorm op. Als ik er behoefte aan heb mag ik altijd weer langskomen, maar volgens mij het nu goed zo."
Over het nagesprek op de IC is het echtpaar meer dan tevreden. "Het is fijn om te weten dat we altijd mogen bellen of langs komen als er nog vragen zijn. En als we met het delen van onze ervaringen ook andere patiënten kunnen helpen, is dat alleen maar mooi."
Bianca: "Voor ons is zo'n nagesprek ook belangrijk. Zo komen we te weten of we eventueel iets kunnen of moeten aanpassen en waar we op moeten letten. Dat komt patiënten alleen maar ten goede."

 

Nieuwsoverzicht

januari 2019februari 2019maart 2019april 2019mei 2019juni 2019juli 2019augustus 2019september 2019
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook